środa, 4 marca 2015

Agata Christie "PANI MCGINTY NIE ŻYJE"

Wstyd się przyznać, ale do przedwczoraj nigdy nie czytałam powieści królowej kryminałów. Słuchałam za to raz audiobooka z jakimś krótkim opowiadaniem. To było bardzo dawno, ale wciąż pamiętam jego główny motyw. Chętnie sięgnęłam więc po "Pani McGinty nie żyje".
http://i.imgur.com/gNefD8y.png
"Dlaczego zginęła prosta kobieta sprzątająca ludziom po domach, pani McGinty? Czy rzeczywiście zabił ją jej lokator dla kilku funtów ukrytych pod podłogą?
Do Herkulesa Poirot zgłasza się policjant, który nie wierzy w winę oskarżonego i skazanego Jamesa Bentleya. W Broadhinny, gdzie doszło do tragedii, wszyscy mieszkańcy to prawi ludzie, a na ołtarzu cudzej prawości niejeden już położył głowę – jak trzeźwo zauważa detektyw. Co więcej, tylko jego zastanawia, kogo przedstawiają fotografie ze starej gazety.
„Pani McGinty nie żyje. Umarła, ale jak?
Na kolanach, jak ja, o tak”."

Czytając tę powieść, odnosiłam wrażenie, jakbym siedziała gdzieś w kącie pokoju, obserwując jak dedukujący detektyw krąży dookoła przesłuchiwanych, zebranych w jednym miejscu. To było dziwne, bo akcja dzieje się w przeróżnych miejscach. Uznałam, że taki ma ta książka klimat, ale może moja pamięć płatała mi jakieś figle i przywoływała fragmentu jakiegoś filmu kryminalnego.

W każdym razie, wciągające dzieło. Misterna układanka. Można się pogubić w bohaterach, jeśli czyta się w pośpiechu, choć narracja jest poprowadzona tak, że jeśli stracimy wątek, to za chwilę go odzyskujemy. Herkules Poirot, detektyw, niezwykle ciekawa postać. Potrafi uzyskać powód do śledztwa z niczego, z odpowiedzi na pozornie błahe pytanie, a potem nic go już nie powstrzyma przed znalezieniem prawdziwego mordercy. Zanim to jednak nastąpi, musimy przebrnąć przez esencję tej powieści kryminalnej - mnóstwo przesłuchiwań i zadręczania się coraz to nowymi pytaniami.
http://i.imgur.com/g9gGmYx.png

"Pani McGinty nie żyje" stanowi doskonałą rozrywkę dla czytelnika, choć przyznam, że nie bawiłam się tą formą, nie zastanawiałam się nad tym, kto jest winny. Po prostu się wczytałam. Jednak mam w zanadrzu jeszcze jedną powieść A. Christie i spróbuję pogłówkować w trakcie jej czytania.

Ocena: 9/10

Informacje szczegółowe:Autorka: Agata Christie
Wydawnictwo: Dolnośląskie
Liczba stron:244
Wymiary: 110x175
Okładka: miękka, z zakładkami, wytłaczany tytuł

1 komentarz :

  1. Cześć! Chciałbym Ci zaproponować współpracę w tematyce recenzji książek. Jeśli jesteś zainteresowana - napisz na playtrick.redakcja@gmail.com
    Pozdrawiam, Piotrek :)

    OdpowiedzUsuń